top of page
  • Nanna Philbert

Pebernødder som mormor ville lave dem

Opdateret: 28. nov. 2020


Julen nærmer sig og ingen december ville være det samme uden pebernødder - derfor deler jeg den absolut bedste opskrift jeg kender på netop dette og som jeg selv er vokset op med; med masser smør, sukker, krydderier og kærlighed, lige som de skal være!

Til en ret stor portion (2 store kagedåser) skal du bruge:

- 400 g. hvedemel

- 200 g. sukker

- 250 g. smør

- 2 spsk. sirup, gerne mørk

- 1 æg

- 3 tsk. kanel og 3 tsk. kardemomme

- 2 tsk. natron (giver mere 'sprødhed' end bagepulver)

- 2 tsk. stødt ingefær og 2 tsk. stødte nelliker

- 1/2 tsk. sort peber

Lad gerne smøret stå udenfor køleskabet et stykke tid inden, så det bliver lidt blødere.

Mål melet op og tilsæt krydderierne og natron. Bland det godt sammen.

Rør smør og sukker sammen med en håndmixer og tilsæt æg og sirup. Sigt herefter melet i gradvist og rør dejen sammen til den er godt samlet.

Del dejen op i mindre stykker og rul den til tynde pølser. Skær disse ud og rul dem til små kugler ca. på størrelse med en hasselnød.

Fordel dem ud på en bageplade (opskriften giver 5-6 plader) med rigeligt mellemrum - pebernødderne flader lidt ud og hæver til ca. dobbelt størrelse når man bager dem.

Bag pebernødderne ved 180 grader i 10-12 minutter. Bager du to plader ad gangen skal de have ca. 15 minutter og det er nok en god ide at bytte plads på pladerne undervejs. De skal være gyldenbrune, men ikke mørke i det.

Lad pebernødderne køle helt ned (selvom det kan være svært at vente), ellers bliver de ikke sprøde.

Så er de ellers klar til at blive spist og opbevaret! Dette vil jeg anbefale, at man gør i en nogenlunde lufttæt beholder, gerne med bagepapir.

Jeg håber, I kan få lige så stor glæde og julestemning ud af denne opskrift, som jeg selv.

God fornøjelse!


943 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Pandekager

bottom of page