top of page
  • Forfatters billedeNanna Philbert

Den gode tærte

Denne tærte er efterhånden blevet en fast klassiker hjemme ved mig og den omtales gerne "den gode tærte", heraf titlen på opskriften. Denne regnbue af en tærte er indbegrebet af ægte comfortfood, et hit på alle årstider og så lever den i dén grad op til det indbydende udseende. Smagen af de lune søde rødbeder kombineret med en cremet saltet lidt skarpe ost og ristede nødder går lige i mit madhjerte og jeg håber også den vil gå i jeres.

Til en relativt stor tærte (4-6 personer) skal du bruge:

Tærtedejen

- 200 g. hvedemel

- 100 g. groft hvedemel

- 180 g. saltet smør

- 2-3 spsk vand

- 1 tsk. salt

Fyld

- To store rødbeder

- 2-3 rødløg

- 150 g. brie eller blåskimmelost

- 5 æg

- 2 spsk creme fraiche/lignende*

- 40 g. revet mozzarella

- 150 g. spinat (frisk eller frost)

- Et skvæt madlavniningsfløde

- 2-4 fed hvidløg

- 2-3 tsk. salt

- Friskkværnet sort feber

- Lidt olie

- En håndfuld valnøddekerner


*hvis man gerne vil sparre lidt på kalorierne kan man i stedet bruge et mere fedtfattigt fraiche-produkt, græsk yoghurt eller skyr.


Jeg vil anbefale at man bruger en springform med diameter 26 cm.


Tærten består af nogle forskellige lag med noget rødbede-fyld og noget spinatfyld. Derfor vil du måske synes at der er meget forberedelse - det hele går ret hurtigt når man er igang og det er bestemt det hele værd.


Fremgangsmåde

Rødbedefyld (50 min/20 minutter*):

- Forvarm ovnen til 180 grader

- Skræl rødbeder og skær dem i skiver af knapt 1 cm tykkelse.

Jeg vil for guds skyld tilråde handsker, når man skræller rødbeder

- Skær rødløgene i skiver.

- Anbring rødløg og rødbeder sammen i et ovnfad.

- Pres 1-2 hvidløg, rør sammen med lidt olie og 1 tsk. salt og hæld ud over fadet.

- Dæk det til med sølvpapir og bag i ovnen i ca. 40 minutter.


*Det tager jo lidt tid det her. HVIS det gerne må gå lidt hurtigere kan man tilberede rødbederne i mikroovnen i stedet og stege rødløg + hvidløg af i stedet for at bage det i ovnen. Det bliver lidt mere lækkert at gøre det ekstra, hvis man har tiden, men 9/10 gange laver jeg bare den her hurtige udgave og man går ikke på kompromis med helhedsoplevelsen og smagen efter min mening.


Tærtebunden (25-30 min):

- Skær smøret i tern og læg det i en stor skål. Smøret skal gerne være blødt, så det er en god ide at tage det ud af køleskabet i god tid.

- Mål melet op, tilsæt også salt, og sigt melet over smørret med en si.

- Mas det hele godt sammen og saml dejen med lidt vand (brug så lidt vand som muligt).

- Læg dejen over i en tærteform og pres den flad og tynd i bunden og godt op ad siderne af formen, så der kommer en ca. 5 cm høj og nogenlunde lige tyk kant overalt

- Bag bunden i ca. 15-20 minutter og tag den ud af ovnen.


Samtidigt


Spinatfyldet (10 min):

- Tø 100 g. frossen spinat op og pres vandet fra

eller

- Steg 100 g. frisk spinat af på panden og sørg for at hælde vand fra

- Slå æggene ud i en skål og tilsæt spinat, mozzarella, creme fraiche, madlavningsfløde, 1-2 tsk salt, lidt sort peber og 2 x presset hvidløg. Rør det hele godt sammen.


- Hak desuden valnødderne relativt groft og rist dem på en tør pande (dette ved relativt lav varme så man kan styre det) til de er brunede. De må ikke brænde på.

Samling af tærten:

1. I bunden lægges rødbede og rødløg.

2. Herpå lægges skiver/stykker af brie eller skimmelost.

3. Hæld spinatfyldet ovenpå, sørg for at der ikke er så meget at det løber udover kanten af dejen.

4. Drys hakkede ristede valnødder på toppen.



- Herefter bages tærten i 35-40 minutter i ovnen på 180 grader. Den er færdig når det øverste fyld er fast og får et let gyldent skær.


Lad tærten køle ned og sætte sig i 5 minutter før den spises.

Som tilbehør vil jeg anbefale noget brød af en slags og måske en salat. Jeg synes selv det er lækkert at koge noget bulgur/quinoa/lignende og blande med hvad jeg lige har i køleskabet (agurk, gulerødder, salat, nødder, kerner, osv.) og så med en dressing med noget olie, balsamico, honning, hvidløg og ingefær. Så får man også ryddet lidt ud i grøntsagsskuffen.


Jeg håber, I synes lige så godt om tærten som jeg selv og dem jeg har serveret den for. Den kan snildt holde sig et par dage på køl evt. i en springform med låg og den kan også godt fryses og tøs op igen.

God fornøjelse!

209 visninger2 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Shakshuka

bottom of page