top of page
  • Forfatters billedeNanna Philbert

Juicy burgerbøffer

Advarsel: dette på ingen måde en kalorielet sag!

Den perfekte burger er en kunst. Når man skal nyde en virkelig lækker hjemmelavet burger, er det vigtigt at have styr på det essentielle, det vigtigste element i burgeren; nemlig bøffen. Nu har jeg været mange burgere igennem og lavet mange forskellige burgerbøffer og det her er er utvivlsomt den store vinder.

Til to personer skal du bruge:

- 400 g. oksekød (højest mulige fedtprocent)

- 4 skiver cheddarost/"smelteost"

- salt og sort peber

Dette er med udgangspunkt i at man skal have to bøffer a 100 g. oksekød pr. burger. Synes man det er for meget kød vil jeg anbefale en bøf af højest 125-150 g. kød.

Jeg bruger sommetider en "smelteost" (det der man kan købe i små pakker til toast) i stedet for rigtig cheddarost, da den bliver mere flydende og dermed mere snasket. Begge dele er lækkert, så det er en smagssag.


Hvis man skal have bacon til sin burger skal det steges først, så kan tage noget baconfedtet fra til at stege bøfferne i for smagens skyld. Ellers steges bøfferne uden fedt, da fedtprocenten er så høj at det egentligt ikke er nødvendigt med ekstra fedtstof på panden til stegning.

Når bøfferne skal laves, sørg da for at adskille kødet 'med' strimlerne fremfor på tværs af dem. Form hver bøf til en rund kugle. Placér en kugle på panden og mas den helt flad med bunden af en rund gryde (som skal være mindre end panden).

Sørg for at bøffen er løsnet fra panden, giv den lidt salt og vend den efter ca. 2 min.

Giv bøffen lidt salt og lad den stege færdig. Vend den en sidste gang, giv begge sider peber (peber på først til sidst så det ikke brænder på) og læg til sidst en skive ost på bøffen mens den stadigvæk er helt varm, så det smelter.

Saml din burger og så er den klar!

Udover den lækker blød brioche-bolle, naturligvis bøffen og bacon vil jeg anbefale følgende i en burger; stegte bløde løg (evt. stegt i baconfedt), syltede agurker, tomater, lidt salat samt hjemmelavet aioli (opskrift undervejs) og ketchup på bollerne. Som tilbehør kan jeg anbefale mine perfekte ovnkartofler. Haps, siger jeg bare. God appetit!

195 visninger1 kommentar

Seneste blogindlæg

Se alle

Shakshuka

bottom of page