top of page
  • Forfatters billedeNanna Philbert

Perfekte ovnkartofler

Ovnkartofler er ganske simpelt noget af det bedste og mest simple man kan lave og noget som jeg selv laver hele tiden. Derfor synes jeg også kun det er passende at dele min opskrift på de perfekte ovnkartofler.


Til 4 personer ca. skal du bruge:

- 1 kg kartofler

- 1 dl olie (olivenolie eller rapsolie, evt halv/halv)

- 3 fed hvidløg

- 1 spsk. salt

- Rigeligt med sort peber

- 1 tsk. tørret rosmarin

- 0,5 tsk. tørret timian

- 0,5 tsk. tørret oregano

- 0,5 tsk. tørret basilikum


Krydderiblandingen kan varieres i det uendelige, jeg plejer bare at blande en masse krydderier der passer godt sammen. Er man mere til en mere simpel sammensætning kan man nøjes med knapt så mange krydderier.


Start med at skylle og evt skrælle kartoflerne. Jeg foretrækker at lade skrællen være på, hvis ikke de er for beskidte.

Skær nu kartoflerne i både i ca. lige store både og læg bådende i en frysepose.

Tilføj olie, krydderier salt og peber til posen med kartofler.

Tag tæt fat i posen øverst tæt ved åbningen så der er luft i posen over kartoflerne. Ryst indholdet godt sammen indtil olie og krydderier er godt fordelt på kartoflerne.

Hæld kartoflerne ud på en bageplade med bagepapir og fordel dem godt ud.

Bag kartoflerne i ovnen på 220 grader varmluft i ca. 25 minutter. Sæt evt. grill på de sidste 5 minutter for at de bliver ekstra sprøde. Rør kartoflerne rundt undervejs.


SÃ¥ er de spiseklar!


De kan sagtens holde et par dage på køl, men jeg vil anbefale at man genopvarmer dem i ovnen for ekstra crisp. God appetit!

170 visninger2 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page